Coraz liczniejsi pasażerowie PKP Intercity na ogół dobrze oceniają komunikację z przewoźnikiem – przekonywał podczas debaty XV Kongresu Kolejowego członek zarządu spółki Marcin Karasiński. Przewoźnik inwestuje w różne sposoby docierania do obecnych i potencjalnych pasażerów, choć najważniejszą rolę odgrywają kanały internetowe i mobilne.
Przedstawiciel spółki wyjaśnił, że rozwijanie kanałów kontaktu z pasażerami (
głównie online – zgodnie z aktualnymi trendami) jest dla niej koniecznością. Nowe rozwiązania usprawniają nie tylko dystrybucję biletów, ale także informowanie o opóźnieniach i innych zakłóceniach w realizacji rozkładu jazdy. – Jeśli pociągów będzie więcej, więcej będzie także sytuacji awaryjnych. System infrastrukturalny nie zmienia się na tyle szybko, by obsłużyć tak ogromne potoki. W tym roku planujemy przewieźć ok. 88 mln pasażerów – przypomniał Karasiński.
Choć rosnąca frekwencja jest dla przewoźnika dobra informacją, wiąże się ona z ponoszeniem kosztów. – Jesteśmy poważnie obciążeni, nasz sprzęt jest intensywnie eksploatowany, a nasze załogi ciężko pracują. W przyszłym roku będzie jeszcze ciężej. Przepustowość ma swoje ograniczenia, a rozbudowa wymaga czasu – przyznał przedstawiciel PKP Intercity.
Trwa rozwijanie aplikacji mobilnej PKP Intercity. Jak stwierdził członek zarządu przewoźnika, zbiera ona dość dobre oceny użytkowników. – Zawsze jednak może być lepiej – zastrzegł. W kwietniu do aplikacji ma zostać dodany
program lojalnościowy.
Jedną z grup podróżnych, którym spółka poświęca ostatnio szczególną uwagę, są seniorzy. Czy w komunikacji z nimi (oraz z innymi pasażerami, którzy z różnych powodów nie są na bieżąco z technologiami cyfrowymi) nie należy wykorzystywać innych kanałów? – Technologie cyfrowe są nieobce także seniorom. Niemal 90% naszych biletów jest dziś sprzedawanych przez kanały zdalne. Również seniorzy dobrze sobie z tym radzą – odpowiedział Karasiński. Przewoźnik jest jednak zobowiązany do utrzymywania również kas biletowych. – To też nasze punkty kontaktu dla pasażerów nieco mniej zdigitalizowanych – stwierdził.
Ostatnia kampania PKP Intercity skierowana do seniorów –
bilety za złotówkę w Międzynarodowym Dniu Seniora – niezależnie od opisywanych przez nas
potknięć organizacyjnych przyniosła spółce sprzedaż
ponad 130 tys. promocyjnych biletów na ten dzień. – Świadczy to o tym, że docieramy do tej grupy społecznej – uznał Karasiński.
Spółka kieruje też do osób 60+ komunikaty i ogłoszenia w mediach lokalnych – radiu, prasie i telewizji. – Co ważne, nasze badania klientów wskazują na to, że seniorzy oceniają nas lepiej niż pozostałe grupy pasażerów. Jesteśmy przewoźnikiem, który spełnia ich oczekiwania – podkreślił członek zarządu. Duże kampanie reklamowe w telewizji ogólnopolskiej nie są jednak preferowane przez PKP Intercity – jak przyznał Karasiński, powodem jest ich cena.